Strategie przekonywania #2: Jesteś ekspertem

foto: mikebaird (Flickr)

Czy Jerzy Owsiak zostanie szefem Ministerstwa Edukacji? Pewnie nie, ale z pewnością takiej instytucji przydałby się jego autorytet i charyzma.

Organizacje i firmy chętnie sięgają po osoby medialne nie tylko ze względu na rozgłos, ale również autorytet osoby (Korzeniowski szefem sportu w TVP, Martyna Wojciechowska redaktorem naczelnym National Geographic Polska).

Osoby z autorytetem skutecznie przekonują nawet w tematach, w których nie są specjalistami. Są po prostu bardziej wiarygodne. Słuchając autorytetu, część naszego mózgu odpowiadająca za krytyczną ocenę sytuacji po prostu na chwile zasypia.

Jak to się ma do strategii przekonywania? Chcesz skuteczniej przekonywać – miej poparcie autorytetu lub wyrób sobie własną markę. Nawet jeśli jesteś specjalistą w jakiejś dziedzinie, przechwalanie się i natrętna autopromocja niewiele ci jednak pomoże.

Twój pozytywny obraz wzmocnią:

  • dobre słowa na temat twoich kompetencji powiedziane przez wiarygodną osobę
  • komentarze zadowolonych klientów
  • lista twoich certyfikatów, kursów i szkoleń
  • fakty dotyczące ilości sprzedaży, liczby klientów (jeśli pozytywne)
  • twoje fachowe komentarze na portalach społecznościowych
To co inni mówią o tobie jest znacznie ważniejsze od tego, co ty mówisz o sobie

Przed publicznym wystąpieniem zadbaj, aby osoba która cię przedstawi powiedziała parę słów o twoim doświadczeniu, umiejętnościach i kompetencjach. Dobre wprowadzenie przydaje się również w codziennej pracy. Słowa “interesuje się pan kredytem mieszkaniowym – proszę porozmawiać z Adamem, Adam od 7 lat pracuje jako specjalista od kredytów hipotecznych” niezwykle zwiększą twoją wiarygodność.

Autorytet zbudujesz dzięki:

  • artykułom w prasie i internecie
  • wystąpieniom publicznym
  • przeprowadzonym szkoleniom i wykładom (bardzo pomocne może być nawet krótkie wystąpienie na zaprzyjaźnionej uczelni)
  • aktywności na specjalistycznych forach internetowych

Jeśli osoby, z którymi rozmawiasz nie znają cię, możesz wspomnieć o swoim doświadczeniu. Bądź jednak ostrożny. Przechwalanie zadziała przeciwko tobie. Czasem opowieść o twojej wpadce czy błędzie pozwoli ci na wspomnienie o twoich umiejętności a jednocześnie może rozbawić słuchających.

W rozmowie jesteś bardziej przekonujący, gdy:

  • mówisz bez wahania, jesteś pewny siebie
  • nie używasz słów “wydaje mi się”, “prawdopodobnie”, “raczej”
  • nie robisz dłuższych pauz
  • mówisz nieco szybciej niż zwykle
  • nie chcesz za wszelką cenę przekonać
  • jesteś w stanie w łatwy sposób wytłumaczyć skomplikowane terminy i procedury
  • pokażesz prawdziwe emocje i zaangażowanie
  • pozytywnie formułujesz opinie

Na kobiety częściej działają emocje, na mężczyzn twarde argumenty. Wszyscy docenią twoje zaangażowanie i pasję. Bądź autentyczny, czasem daj się ponieść – nawet jeśli nie przekonasz – na pewno zostaniesz zapamiętany.

Ten wpis jest częścią serii „Strategie przekonywania„. Poprzedni artykuł:

Wpis należy do kategorii:

Dodaj komentarz